COTAR solicită sprijinul cetățenilor pentru salvarea transportului rutier de persoane

Autocar. FOTO balticmedia

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) solicită sprijinul cetățenilor pentru salvarea transportului rutier de persoane din România. COTAR susține că toate acțiunile guvernelor Orban și Cîțu arată că se dorește eliminarea transportatorilor și singura alternativă ar putea rămâne „ia-mă nene”, în varianta progresistă a „transportului alternativ”, după ce firmele autorizate vor intra în faliment, fiind împinse către acest final chiar de către Guvern.

COTAR, împreună cu alte organizații patronale reprezentative la nivel de ramură (conform Legii dialogului social) însumează peste 80.000 de societăți comerciale și 2.000.000 de angajați.

“Împreună atragem atenția Guvernului, Președinției, Camerei Deputaților și Senatului României, Ministerului de Finanțe, Ministerului Transporturilor, Autoritatății Rutiere Române și Autoritatății de Supraveghere Financiară ca politizarea excesivă a instituțiilor publice a slăbit capacitatea de reacție a acestora și a favorizat dezvoltarea corupției. Multe dintre societățile comerciale afiliate COTAR au ajuns în pragul colapsului financiar, din cauza nefuncționării instituțiilor publice din România”, a transmis COTAR.

“Fără integritate în instituțiile publice, România nu se poate dezvolta și va rămane în permanență „oaia neagră a Europei”, cu „ajutorul” Guvernului. Asistăm chiar acum la o disoluție a autorității instituțiilor românești fără precedent în ultimii 30 de ani. Ne întrebăm ce se întâmplă cu taxele și impozitele plătite de noi, societățile comerciale. Doar din domeniul transporturilor de marfa si persoane ,activitati conexe ( unitati reparatoare, statii ITP,scoli de conducere ,etc) , contribuția este de peste 18% la Produsul Intern Brut al României”, a declarat Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR.

Există trei mari probleme în transporturi:

– Problema impozitării diurnelor șoferilor – o aberație fiscală!;

– Problema licenței transportului de persoane județean, interjudețean și transjudețean –  peste care intervine un alt minister (Ministerul Dezvoltării, prin Consiliile Județene), cu o nouă lege și noi reguli, deși transporturile funcționau în conformitate cu legile în vigoare, iar ceea ce s-a legiferat ulterior aruncă în haos transporturile din România;

– Neplata despăgubirilor din partea celor două firme de asigurări care dețin cumulat peste 76% din piața RCA din România – și cărora li s-a facilitat deținerea monopolului.

Reîncadrarea diurnei șoferilor care lucrează în transportul internațional ca venit de natură salarială și obligarea firmelor la plata impozitelor și contribuțiilor sociale aferente, retroactiv, pe 5 ani, este atât o aberație fiscală, cât și una juridică, pentru că încalcă principul conform căruia nicio lege nu se poate aplica retroactiv. Împreună, adăugând carantinarea șoferilor în timpul pandemiei, aceste măsuri duc spre falimentarea firmelor de transport, de către Guvern.

Asociațiile patronale din transporturi consideră măsura luată de ANAF abuzivă și favorabilă unor companii care vor intra pe piața din România „pe ușa din dos”, după ce Executivul va elimina – într-o acțiune fără precedent – companiile care activează actualmente pe această piață, prin reguli care contravin tuturor principiilor legislației în vigoare, având ca unic scop preluarea controlului asupra pieței.

În timp ce state precum Polonia, Lituania sau Ungaria își protejează propriii transportatori, România este singurul stat european care impozitează diurna și care modifică în modul cel mai aberant și abuziv legislația, pentru a elimina societățile comerciale de pe piață. Efectele sunt devastatoare, cu atât mai mult cu cât taxarea se face retroactiv, penalitățile fiind imposibil de plătit.

Nu doar transportul rutier de persoane este vizat, ci și transportul de marfă. Guvernul recidivează și penalizează transportatorii pentru gradul mic de vaccinare a populației României și a decis intrarea în carantină, timp de 14 zile, a șoferilor profesioniști care revin din țări roșii din punct de vedere al gradului de risc de contaminare cu Covid-19, dacă nu sunt vaccinați și nici nu pot dovedi că au trecut prin boală în ultimele trei luni. Nici măcar nu se ia în considerare, în cazul șoferilor profesioniști, testul negativ COVID-19.

Măsura este unică în Europa, șoferii profesioniști fiind exceptați de la măsura carantinei în toate țările, cu scopul de a menține lanțurile de aprovizionare cu marfă, așa cum recomandă și Comisia Europeană, care a creat în acest sens „culoare verzi” și a îndemnat la exceptarea de la carantinare a șoferilor profestionisti. Nu și în România! Prin această măsură, Guvernul României obligă astfel șoferii români să îngroașe rândul șomerilor dacă nu vor să se vaccineze sau să emigreze în alte țări, lucru foarte probabil, dat fiind viitorul incert al firmelor românești de transport și criza profundă de șoferi cu care se confruntă toată Europa. De fapt, Guvernul României depopulează România și trimite forță de muncă ieftină în țările din vestul Europei.

Firmele de transport din România se confruntă astfel, pe de-o parte, cu plecarea forței de muncă, iar pe de altă parte cu controale abuzive ale ANAF care le bagă direct în faliment, după impunerea unor sume uriașe de plată – RETROACTIV! -, ca impozite și contribuții sociale pe ultimii cinci ani.

În piața de asigurări RCA din România au existat două mari societăți cu probleme acum 5 ani. Ele se numeau Astra și Carpatica, iar ambele dețineau cumulat 32% din piața RCA. Cu greu și datorită creditelor bancare am supraviețuit  falimentelor acelor societăți, ale căror consecințe se resimt și azi. La 5 ani, distanța se repetă același scenariu, dar cu doi actori noi, care de data aceasta dețin cumulat aproximativ 80% din piața RCA. Aceste companii de asigurări au datorii de ordinul sutelor de milioane de euro și, culmea, vând în continuare hârtii sub denumirea de polițe obligatorii – RCA. Am menționat clar că doar vând aceste hârtii, pentru că atunci când vine vorba de plata despăgubirilor, aceste societăți refuza în mod sistematic să plătească obligând păgubiții și reprezentanții acestora să se adreseze ASF și instanțelor competente”, a transmis COTAR.

Peste 5.000 de reclamații au fost înregistrate la ASF doar în luna iulie 2021, având ca obiect doar abuzurile celor două companii de asigurări, care vând liniștite în continuare polițe RCA. Acestea refuză mai nou să achite despăgubirile chiar și atunci când există hotărâri executorii ale instanțelor din Romania, care sunt favorabile păgubiților. Una dintre companii vinde hârtii în valoare de 2 milioane de euro/zi, iar cealaltă vinde hârtii de 1,3 milioane de euro/zi, însă ambele refuză să plătească daunele!.

“Atragem atenția public domnului Prim-ministru Cîțu asupra faptului că situația transportatorilor și service-urilor auto din România s-a degradat continuu în ultimii 5 ani, ajungând acum să fie una dramatică, din cauza lipsei de acțiune din partea instituțiilor alimentate cu taxele noastre. Am ajuns să fim nevoiți să ipotecăm la bănci toate bunurile noastre mobile și imobile. Dacă situația nu se schimbă radical până în toamnă, veți intra în istorie ca <<groparul industriei de transport de mărfuri, transportului de persoane și a service-urilor auto din România>>.  Singurele bunuri pe care statul român le va mai putea colecta la sfârșitul acestui an de la această industrie vor fi hainele de pe noi”, a precizat Vasile Ștefănescu, Presedinte COTAR.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*