Antreprenoriatul nu cunoaște granițe. Cum transformă războiul din Ucraina mediul de afaceri din Dobrogea

Jurnalistul Adrian Boioglu, managerul publicației BizPLUS. FOTO Liliana Boioglu
Jurnalistul Adrian Boioglu, managerul publicației BizPLUS. FOTO Liliana Boioglu

S-a tot vorbit despre războiul din Ucraina ca despre unul de durată sau de uzură. Am tot văzut familii care au plecat și au lăsat în urmă case, afaceri și tot ce aveau și și-au căutat liniștea în Europa. Doar că nu poți să fii mereu pe fugă. Cine a lăsat în urmă o afacere, are deja totul pus la punct, așa că poate să pornească de la zero în altă țară.

Județele Constanța și Tulcea sunt cel mai bun exemplu în acest sens. Ucrainenii care au ajuns aici știu să-și ducă mai departe ideile.

Primii care au revenit la muncă au fost cei care lucrau remote sau aveau un business online. Developerii nu aveau nevoie decât de un computer și o conexiune de net bună. Pentru ei, războiul nu a reprezentat o piedică decât erau erau nevoiți să lupte propriu-zis. O altă categorie a fost cea a studenților de la Universitățile de Marină din Ucraina și a marinarilor. Ei au plecat pe mare și nu au mai avut la ce să se întoarcă. Dacă reveneau în Ucraina, se duceau direct la război. Așa că au ales să vină la Constanța, să-și cazeze familiile în zona Mamaia Nord și să plece din nou pe mare.

Au urmat cei care aveau business-uri mari. În Constanța au început să apară restaurante cu specific ucrainean sau cofetării care prepară bunătăți după rețete din țara vecină. Restaurantele sau pensiunile din Delta Dunării au renunțat, pentru o vreme, la indieni, pakistanezi sau alte naționalități și au “adoptat” angajați din Ucraina.

Magazinele s-au adaptat și ele. Un supermarket din Mamaia Nord are o bună parte din marfă cu specific ucrainean sau rusesc și etichete bilingve. Da, clienții lor au nevoie de asta. În mall-urile din Constanța vezi angajați din Ucraina sau jucării și puzzle-uri ambalate frumos și desenate cu caractere chirilice. Vânzătorii s-au adaptat la cerere, iar unii dintre ei sunt chiar firme cu capital ucrainean.

Fermierii din România sunt printre cei care au de suferit. Cerealele ucrainene, care trec prin Portul Constanța, au dus prețurile în jos. Dar concurența este bună pentru consumatorul final.

Unii au de câștigat, alții de pierdut. Dar un lucru este cert. Mediul de afaceri se îmbogățește. Apar idei noi de business și oportunități pe care o castă închisă nu le vede. Situația geopolitică are și efecte benefice, iar afacerile în dezvoltare sunt primele pe listă.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției, companiei sau agenției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația BizPLUS.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe bizplus.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*