Studiu Revolut: Cât înseamnă ”noul an școlar sau universitar” pentru bugetul unei familii din România

FOTO Revolut

După doi ani de pandemie, revenirea la predarea cu prezență fizică în integralitate în învățământul preuniversitar și universitar a adus costuri mai mari pentru utilizatorii Revolut pentru aproape toate tipurile de produse și servicii legate de începerea noului an școlar și universitar.

Astfel, din datele Revolut pentru România, rezultă că o familie a cheltuit pentru începerea anului universitar aproximativ 1.850 de lei (fără costurile de întreținere – chirie și utilități), doar în luna septembrie 2022, în timp ce pentru un copil înscris la școala primară sau gimnazială, costurile au fost de aproape 1.600 lei (inclusiv afterschool sau alte servicii educaționale contra cost). În 2021, costurile pentru începerea anului universitar au fost de aproximativ 1.512 lei, iar pentru anul școlar al unui elev, de aproximativ 1.550 lei, în timp ce în 2020 acestea au fost de 1.650 lei pentru un student și de 1.520 lei pentru un elev.

În acest buget au fost luate în calcul costurile pentru achiziționarea de cărți, manuale și alte suporturi de învățare tipărite, de produse de papetărie și birotică, de îmbrăcăminte, precum și achiziția de bunuri digitale (aplicații/ programe de calculator) și pentru mentenanța și recondiționarea echipamentelor IT, taxele și plățile către instituțiile de educație superioară sau servicii de educație primară și gimnazială (afterschool, școli private). Dacă adăugăm și suma medie cheltuită pentru serviciile de închiriere de apartamente de la agențiile imobiliare, bugetul pentru un student se ridică la aproximativ 3.000 lei, în septembrie 2022 (față de 2.400 lei în septembrie 2021 sau 2.800 lei în septembrie 2020).

Românii au cheltuit mai mult pe cărți pentru Back-to-school 2022 decât pentru cadourile de sărbători

De ani buni, lumea editorilor de carte se plânge că românii nu mai stau cu ”burta pe carte”, iar datele Revolut ne indică faptul că românii cumpără cărți mai ales de sărbători și în contextul evenimentelor comerciale din noiembrie-decembrie (Black Friday sau târgurile de carte). Totuși, anul acesta, în august și septembrie, comportamentele de consum specifice întoarcerii la școală au condus la creșterea sumelor cheltuite de români pentru cumpărarea de cărți și trendul a fost modificat. Suma totală a achizițiilor de carte din librăriile fizice sau online a crescut cu 24% față de 2021, ajungând la peste 5,7 milioane lei.

Astfel, luna septembrie 2022 s-a dovedit a fi cea mai bună pentru vânzările de cărți, din ianuarie 2020 până în prezent, potrivit datelor agregate și anonimizate prelucrate de analiștii Revolut. În același timp, față de septembrie 2020, achizițiile de carte aproape s-au triplat, deși valoarea medie a sumei cheltuite/ utilizator a fost în scădere (de la aproape 200 lei/ utilizator la aproape 170 lei/ utilizator). Și luna august a fost lună bună pentru industria editorială, în condițiile în care achizițiile făcute cu aplicația Revolut au ajuns la același nivel cu luna noiembrie 2021 – peste 4,6 milioane lei.

Cea mai spectaculoasă creștere – produsele de papetărie

Așa cum era de anticipat, produsele de papetărie și consumabilele pentru birou s-au aflat printre achizițiile cu cea mai mare creștere în lunile august și septembrie. În toți cei trei ani prinși în analiză, suma cheltuită cu acest tip de produse a crescut, dar cea mai spectaculoasă creștere a fost înregistrată anul acesta, când suma totală a achizițiilor de produse de papetărie a crescut cu 40% față de septembrie 2021. Un client Revolut a făcut achiziții de rechizite și papetărie în valoare de cel puțin 70 RON în septembrie 2022, în creștere cu 8% față de septembrie 2021.

De asemenea, pregătirile pentru începutul anului universitar și al celui școlar aduc o creștere a cheltuielilor cu achizițiile de haine, dar nu neapărat cu uniforme și cu echipamente standard. Deoarece uniformele sunt mai puțin populare printre elevii și studenții români, această categorie de achiziții nu prezintă o sezonalitate influențată de calendarul școlar.

În schimb, magazinele de vestimentație pentru familii au înregistrat, în toți cei trei ani, un vârf al vânzărilor în luna septembrie, al doilea cel mai important după cel din preajma sărbătorilor de iarnă. Românii au cheltuit cu 12% mai mult, ca volum total al tranzacțiilor efectuate, în septembrie 2022 față de septembrie 2021, pentru hainele necesare noului an școlar și universitar. Inclusiv suma medie alocată/ utilizator a fost mai mare cu 7% față de aceeași lună a anului trecut, ajungând la aproximativ 386 RON/ utilizator.

Plățile către facultăți și colegii, într-o dinamică similară anilor anteriori

Atât în 2020, cât și în 2021 și 2022, luna septembrie a fost de departe cea în care s-au făcut cele mai multe plăți către facultăți și colegii. Cu toate acestea, suma medie achitată de un utilizator pentru această categorie de servicii educaționale a rămas relativ constantă din 2020 până acum, în jurul valorii medii de 1.200 lei/ client. Valoarea totală a plăților realizate de utilizatorii români către aceste categorii de instituții de învățământ a fost de aproximativ 8,5 milioane lei, în septembrie 2022.

În ceea ce privește învățământul primar și gimnazial, volumul total al plăților realizate de clienții Revolut a fost pe un trend crescător în luna august, în toți cei trei ani analizați, în timp ce luna septembrie a marcat o tendință descrescătoare de la un an la altul. În septembrie 2022, suma medie plătită de un client pentru acest tip de servicii educaționale a fost de aproximativ 910 lei, comparativ cu 1.420 lei în august 2022 sau cu 1.828 lei, în august 2021.

Achizițiile de software și costurile cu mentenanța echipamentelor IT, influențate de începutul anului universitar/ școlar

Alte două categorii de cheltuieli care sunt legate de sezonul Back-to-school/ university sunt achizițiile de aplicații și software și costurile cu repararea și mentenanța echipamentelor IT (computere, laptop-uri). Suma totală a plăților realizate în septembrie 2022 pentru achiziționarea de software a crescut cu 32% față de septembrie 2021, iar valoarea medie plătită de un utilizator Revolut a fost de aproximativ 104 lei.

În privința costurilor pentru mentenanța și reparațiile echipamentelor IT (laptop-uri, desktop-uri, tablete), în ultimii trei s-a observat că în lunile august-septembrie crește cererea de astfel de servicii și implicit sumele cheltuite sunt mai mari decât în restul anului. De exemplu, în septembrie 2022, suma totală a plăților realizate de clienții Revolut pentru mentenanța acestor echipamente a crescut cu 74% față de aceeași lună a anului trecut, cu 46% față de septembrie 2020 și cu 36% față de august 2022.

Revolut, aplicația financiară preferată de cei mai mulți români, este mai mult decât un furnizor de carduri și plăți. De la lansarea sa pe piața locală, în 2018, aplicația Revolut, care are peste 2 milioane de clienți în România, a devenit un instrument important de gestionare a bugetului și a finanțelor personale. Acesta poate oferi consumatorului o analiză actualizată a cheltuielilor, poate ajuta la stabilirea unui obiectiv financiar individual sau poate contribui la partajarea cheltuielilor cu membrii familiei sau prietenii.

 

 

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției, companiei sau agenției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația BizPLUS.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe bizplus.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*