Timișoara își testează noul tramvai tehnologizat, produs de consorțiul turco-german Bozankaya-Sileo. Vehiculul respectă standardele UE, are zero emisii de dioxid de carbon și depășește un record mondial 

Timișoara își testează noul tramvai tehnologizat. FOTO June Communications

Odată cu livrarea primului tramvai Bozankaya din seria celor 21 achiziționate prin fonduri europene de Primăria Timișoara, orașul se aliniază la standardele europene, atât în ceea ce privește reducerea poluării, unde România înregistrează printre cele mai scăzute scoruri din Uniune, cât și în termenii confortului oferit pasagerilor pe timpul călătoriei.

Produs în Ankara, în cel mai nou centru de producție, de 100.000 m2, al consorțiului, din regiunea industrială din Sincan, cu o lungime de 29,99 metri și o lățime de 2,4 metri, primul tramvai livrat la Timișoara se află în ultima etapă de teste tehnice – cea pe teren, înainte de primirea aprobării din partea AFER. Tramvaiul, produs cu ajutorul celor mai recente și înalte tehnologii existente, este 100% electric, având zero emisii de gaze cu efect de seră. Mai mult, vehiculul poate funcționa și autonom, pe baza unei baterii care poate fi încărcată direct de la cablurile de alimentare, pe o distanță minimă garantată de 63 de kilometri, dar care poate ajunge până la 70 de kilometri, un record mondial în industria tramvaielor.

Tramvaiul Bozankaya este un pionier în industria mijloacelor de transport în comun, având o capacitate mare de transport al pasagerilor, consum redus de energie, zero emisii, un design modern și o autonomie mare a bateriei. Produs cu ajutorul celor mai avansate tehnologii, este soluția ideală pentru transportul urban datorită eficienței și performanței crescute. Dacă designul podelei 100% joase oferă un acces facil, vagonul spațios și luminos oferă satisfacție crescută pasagerilor.

Tramvaiul produs de Bozankaya-Sileo este compatibil cu toate tipurile de condiții din mediul urban și oferă o opțiune flexibilă și fără probleme de a călători datorită designului său modular. Pe lângă nivelul ridicat de confort, tramvaiul asigură și siguranță maximă, nu doar pentru pasageri, ci și pentru mediu.

Grija producătorului pentru schimbările climatice poate fi verificată analizând evaluările și datele din teren ale traficului din Turcia, unde emisiile de dioxid de carbon au scăzut drastic în ultimii 5 ani – mai exact cu 54.384 de tone, de când au început să fie folosite tramvaiele electrice produse de consorțiul turco-german. Așadar, pentru Timișoara, achiziția tramvaiului înseamnă un pas înainte în misiunea sa de a fi un oraș mai verde și, în același timp, o mare schimbare pentru confortul cetățenilor care, în prezent, se deplasează în oraș cu zeci de tramvaie care nu au fost înlocuite de 50 de ani, mai puțin de jumătate dintre ele fiind recondiționate în ultimii 5 ani.

Un alt tip de poluare urbană, de multe ori neglijată, este cea fonică, la care tramvaiul electric al producătorului turco-german răspunde în parametri optimi datorită  designului boghiului care minimizează vibrațiile și zgomotul vehiculului pe linii. Astfel, timișorenii se pot bucura de călătorii confortabile, mai ales că și timpul de așteptare între stații va fi semnificativ redus, capacitatea tramvaiului fiind de 251 de pasageri – 48 pe locuri și 203 în picioare.

„Schimbarea climatică este evidentă și afectează toate țările lumii. Stă în puterea noastră să folosim tehnologiile pe care le avem la dispoziție, să dezvoltăm altele noi, și să depunem un efort comun pentru a asigura sănătatea noastră și a planetei. La Bozankaya, facem eforturi mari în zona de cercetare și dezvoltare, având și un centru dedicat, format din peste 1.000 de persoane, printre care ingineri, designeri industriali și cercetători.

Am investit peste 25 de milioane de euro în proiecte de cercetare și dezvoltare în ultimii 10 ani. Folosim tehnologii de ultimă oră pentru producerea vehiculelor electrice destinate transportului public: troleibuze, tramvaie, autobuze electrice, trenuri de metrou, care au ajuns în toată lumea și sunt folosite zilnic de milioane de oameni”, a declarat Aytunç Günay, General Manager și Președintele boardului Bozankaya. 

Siguranța, pe primul loc

Înainte să îl livreze la Timișoara, echipa tehnică de producție a companiei Bozankaya a supus tramvaiul unui set de teste complexe în fabrica din Ankara, pentru a se asigura că tramvaiul este eficace și sigur din punct de vedere tehnic. Testele au vizat toate aspectele, de la intensitatea luminii în zona pasagerilor și a șoferului, la funcționalitatea ușilor călătorilor, până la etanșeitatea la apă și testul de rezistență a bateriei. În această perioadă, tramvaiul circulă în oraș pentru a-i fi verificate sistemul de frânare și factorul de încărcare, ultima etapă înainte ca tramvaiul să primească certificatul AFER.

Vehiculele Bozankaya, peste tot în lume 

Vehiculele marca Bozankaya au fost primite cu entuziasm și în alte state europene, precum Germania – unde circulă deja în 11 orașe – sau Luxemburg. Mai mult, producătorul turco-german are deja o vastă experiență în fluidizarea traficului. Împreună cu colosul tehnologic Siemens, a format un consorțiu care a livrat 193 de vagoane de metrou în Bangkok, capitala Thailandei, care transportă în prezent peste 1 milion de pasageri în fiecare zi. Producătorul continuă să coopereze cu mulți giganți internaționali din industrie, precum Man, Siemens, Alstom și Bombardier, alături de care livrează mii de autobuze și vehicule feroviare. În plus, Bozankaya intenționează să semneze contracte în Europa, America de Sud, în Orientul Mijlociu și Orientul Îndepărtat.

Pentru abordarea nevoilor nesatisfăcute atât în sectorul feroviar, cât și în cel rutier, în 2015, Frost & Sullivan a acordat Bozankaya premiul pentru Cea mai Inovatoare Companie a Anului.

În România, compania va mai livra și alte tramvaie, la Iași. Finanțat majoritar din fonduri europene, proiectul presupune producerea a 16 tramvaie cu 5 module, lungi de 30 de metri și cu o capacitate de 230 de pasageri. De asemenea, Bozankaya așteaptă și rezultatele altor licitații din țară, pentru livrarea a altor 49 de tramvaie, fiecare cu o lungime de 18 metri, în alte patru orașe din România: 9 tramvaie la Botoșani, câte 10 la Brăila și Galați și 20 la Ploiești.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*