Studiu Revolut de Black Friday: Românii sunt pregătiți să profite de oferte, dar trebuie să fie atenți și la posibilele fraude

Revolut. FOTO Revolut

Toți consumatorii, printre care și iubitorii muzicii, au multe surprize pregătite de comercianți și organizatorii de evenimente, în perioada următoare. Dar dorința de a găsi cea mai bună ofertă îi face mai puțin atenți la detalii. Mai ales în perioadele cu oferte și promoții, cum este Black Friday, fraudatorii se folosesc de diverse stratageme pentru a păcăli consumatorii. Revolut, banca digitală cu peste 3 milioane de clienți în România și 35 de milioane la nivel global, îi sfătuiește pe căutătorii de promoții și discounturi avantajoase de Black Friday să fie atenți la ceea ce cumpără, mai ales în cazul experiențelor muzicale, dacă au ratat campaniile de vânzări ale organizatorilor sau platformelor oficiale de vânzare de bilete.

Opt din zece români au banii pregătiți pentru a face achiziții de BF. Cel puțin 53% dintre români declară că au o strategie de cumpărături de Black Friday, iar cei mai mulți, 23%, au pregătit între 1.000-2.500 de lei pentru achizițiile făcute cu această ocazie, arată un studiu Revolut și Dynata, realizat în septembrie 2023.

Ce planuri au românii de Black Friday (10-11 noiembrie 2023)?

Opt din zece români au intenția de a profita de promoțiile de Black Friday, la fel ca anul trecut. Doar 9% dintre respondenți sunt categoric împotriva achizițiilor cu această ocazie. Cei mai mulți români (53%) intenționează să facă achiziții de Black Friday și au chiar o strategie de cumpărături cu această ocazie, ceea ce reduce riscul de a returna produsele cumpărate. Aproape două treimi dintre ei (69%) spun că achiziționează exclusiv obiecte utile. 11% declară că profită de campaniile de Black Friday pentru a-și face mici plăceri, iar 7% își pregătesc cadourile de Crăciun, sperând că astfel vor și economisi ceva bani.

În timp ce un român din 10 spune că nu face deloc cumpărături de Black Friday, 4 din 10 (39%) sunt dispuși să se trezească și cu noaptea în cap numai să prindă la prima oră a zilei ofertele pe care le vânează de mai mult timp. 43% își sacrifică din timpul personal și stau lipiți de laptopuri doar pentru ofertele care oferă discounturi importante, în timp ce 5% sunt interesați de promoțiile de Black Friday, dacă astfel pot face o afacere bună din revânzarea produselor cumpărate cu reduceri importante.

Femeile sunt mai puțin interesate de Black Friday decât bărbații (10% vs 5% respondenți care declară că nu vor cumpăra nimic cu această ocazie). La fel și seniorii de peste 65 de ani (11%) și rezidenții din centrul țării (11%). În privința bugetelor alocate acestui eveniment comercial, bărbații pregătesc între 1.000-2.500 de lei pentru cumpărăturile de Black Friday, femeile între 250-500 de lei, segmentele de vârstă 18-24 de ani (26%) și 44-54 de ani pregătesc între 250-500 de lei, respondenții între 25-44 de ani (26%) și cei peste 55 de ani (23%) mai degrabă 1.000-2.500 de lei.

Bucureștenii pregătesc cele mai generoase bugete, de peste 2.500 de lei (19%), în timp ce românii din vestul țării sunt cei mai reținuți în a cheltui de Black Friday (13% mai puțin de 250 de lei).

Anul trecut, de Black Friday, clienții din România au făcut achiziții de aproape 44 de milioane de euro de Black Friday (11-13 noiembrie 2022), cu Revolut, iar suma medie cheltuită de un utilizator român a fost de aproximativ 84 euro. Segmentul de vârstă cu cea mai mare valoare a achizițiilor de Black Friday a fost 25-34 de ani, cu peste 16,7 milioane de euro. Cea mai mare valoare medie a achizițiilor/ utilizator a fost înregistrată în segmentul 35-44 de ani (103 euro/ client). În top 5 comercianți, după volumele plăților efectuate cu Revolut, au figurat: Emag, Altex, Carrefour, Tazz, Dedeman.

În iureșul cumpărăturilor, tentativele de fraudă se înmulțesc

Totuși, evenimentele comerciale de tipul Black Friday, care pun accent pe e-commerce, vin și cu provocări în privința prevenirii comportamentelor iresponsabile și a șarlataniilor. Revolut studiază fenomenul fraudelor și scam-urilor și a constatat o creștere a acestuia, de la un an la altul. De exemplu, în perioada post-pandemică, a fost remarcată o creștere a scam-urilor care implică false oferte la bilete la festivaluri de muzică sau concerte. În perioada mai-septembrie 2023, numărul scamurilor cu bilete de concert a crescut cu 220% față de aceeași perioadă a anului anterior. În România, anul 2024 se anunță plin de oferte tentante pentru iubitorii de muzică și pentru fanii unor mari artiști internaționali, iar riscul de a înregistra tentative de fraudă cu bilete la aceste evenimente se amplifică.

Potrivit UK Finance, doar în prima jumătate a anului 2022, infractorii au deturnat prin scamuri peste 609,8 milioane de lire sterline*. Potrivit unui alt studiu global, realizat de PwC la nivelul anului 2022, scam-urile au generat pierderi de peste 42 miliarde de dolari, inclusiv problemele de imagine și reputație aduse brandurilor care au fost folosite în fraudarea consumatorilor.

„Mulți consumatori s-au trezit că au plătit bani pentru bilete inexistente la concertele dorite, ca urmare a unor reclame înșelătoare difuzate pe platformele de social media”, explică David Eborne, Head of Fraud Operations la Revolut. „Le recomandăm clienților să cumpere întotdeauna produse sau servicii numai de pe platformele de e-commerce recunoscute și oficiale, mai ales atunci când e vorba despre bilete la concerte și festivaluri. Oricât de mult și-ar dori să îl vadă pe artistul preferat, cel mai bine este să evite ofertele de nerefuzat apărute din senin pe platformele de socializare. Pentru Revolut, este important ca banii clienților să fie în siguranță. Echipa noastră formată din peste 2.500 de specialiști în prevenirea fraudelor a reușit, în ultimele 12 luni, să evite pierderi ale clienților, ca urmare a scam-urilor, ce ar fi însumat peste 231 de milioane de euro. Sistemele noastre sofisticate de detectare a fraudelor monitorizează constant tranzacțiile riscante, pentru a asigura clienții că se pot folosi în siguranță de fondurile lor”, a continuat acesta.

Numărul cardurilor virtuale de unică folosință a explodat, în 2023

În general, Revolut a înregistrat o reducere semnificativă a înșelătoriilor la adresa clienților datorită detectării optimizate a fraudelor. Banca digitală derulează campanii de educare a consumatorilor cu privire la conștientizarea fraudelor și oferă instrumente precum cardurile virtuale de unică folosință și extensia Chrome shopper pentru a face cumpărături online în siguranță.

De exemplu, în primele nouă luni ale anului, clienții români ai Revolut au folosit peste 7,6 milioane de carduri virtuale de unică folosință, cu 115% mai mult decât în primele nouă luni ale anului 2022. Pentru utilizatorii care doresc să profite de ofertele din sezonul de cumpărături, super-aplicația financiară Revolut vine cu o recomandare – să-și instaleze extensia Revolut Shopper Chrome. Aceasta aplică automat orice discount sau cashback practicat de partenerii comerciali și le dă clienților posibilitatea de finaliza comanda prin utilizarea cardurilor virtuale de unică folosință, actualizate automat la fiecare achiziție. Astfel, datele reale ale deținătorului cardului nu pot fi identificate sau urmărite.

Mai mult, pentru cumpărătorii de pe platformele comercianților care au integrat soluția de check-out Revolut Pay, plata este mult mai simplu de realizat, fără bătăi de cap. Revolut Pay are și elemente de securitate integrate care îi vor ajuta pe clienți să își protejeze fondurile atunci când fac cumpărături online, dar scade și rata de abandon a coșurilor de cumpărături, un avantaj pentru site-urile de e-commerce.

În egală măsură, Revolut pune accent pe educarea clienților și în acest scop a inclus în aplicație cinci lecții de prevenire a fraudelor, care îi învață pe utilizatori cum să recunoască scamurile, fraudele de achiziții, fraudele de investiții, cele de uzurpare a identității și fraudele cu preluarea contului. Acestea au fost dezvoltate intern de experții Revolut în fraudă și acoperă cele mai răspândite tipuri de scamuri legate de serviciile de digital banking. Clienții pot testa apoi ceea ce au învățat, completând un test de verificare a cunoștințelor. Cursul este gratuit și poate fi accesat în aplicația Revolut, accesând Căutare > Învață.

Iată și sfaturile expertului Revolut cu privire la un comportament responsabil de Black Friday:

Dacă găsiți bilete de vânzare la concertele dorite sau oferte care sunt mult reduse față de prețul lor inițial, faceți-vă timp pentru a investiga site-ul sau comerciantul înainte de a continua cu plata.

Atenție dacă vi se cere să plătiți prin transfer bancar în loc de o plată online sau tranzacție cu cardul. Confirmați întotdeauna legitimitatea vânzării înainte de a efectua o plată.

Escrocii creează adesea un sentiment de urgență pentru a-i determina pe potențialii cumpărători să ia decizii impulsive. Opriți-vă, respirați și gândiți-vă înainte de a continua cu orice tranzacție.

Dacă sună prea bine pentru a fi adevărat – rareori biletele la evenimentele sold out sunt disponibile prin intermediul rețelelor de socializare – atunci este foarte probabil să fie o tentativă de fraudă! Citiți anunțul cu mare atenție!

Ce e de făcut dacă un consumator este, totuși, victima unei fraude legate de serviciile de digital banking:

Să raporteze problema către banca digitală sau instituția financiară cu care lucrează pentru a bloca tranzacția și să încerce să recupereze suma pierdută

Clienții Revolut sunt sfătuiți să își blocheze cardul direct din aplicație și să raporteze frauda în chat-ul din aplicație, care este disponibil 24/7. Aceste măsuri trebuie luate imediat ce au suspiciunea că cineva a încercat să îi păcălească

Să raporteze cazul prin Action Fraud / OLAF pentru a ajuta industria să aibă cât mai multe date și pentru a dezvolta instrumente de acțiune

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției, companiei sau agenției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația BizPLUS.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe bizplus.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*