Date Revolut: Sistemele antifraudă ale băncii digitale au prevenit pierderi evaluate la 475 milioane de lire sterline

FOTO Revolut

Revolut, fintech-ul global cu peste 40 de milioane de clienți la nivel global, din care peste 3,5 milioane de clienți în România, prezintă primul său raport global despre tendințele înregistrate în 2023, în materie de fraude și scam-uri, având la bază datele interne analizate de companie. Revolut le oferă astfel utilizatorilor informații despre cum se pot proteja de fraudele bancare și prezintă modalitățile utilizate de fintech-ul britanic pentru a reduce efectele acestor amenințări cibernetice.

Care sunt principalele tendințe la nivel global

Escrocheriile online reprezintă o amenințare în creștere și au generat, în 2022, pierderi de peste 1 trilion de dolari, potrivit GASA (Global Anti-Scam Alliance & ScamAdviser, raportul Global State of Scams). Datele Revolut arată că acest fenomen a continuat să crească anul trecut, pe măsură ce tipologia fraudelor s-a modificat, pe fondul intensificării tehnicilor frauduloase care vizează extragerea de detalii sensibile ale contului și informații personale pentru a obține câștiguri financiare. Infractorii financiari au continuat să facă apel la tactici sofisticate, cum ar fi site-uri web înșelătoare, lanțuri de plăți în cascadă și atacuri de inginerie socială pentru a păcăli victimele.

Pentru a combate aceste amenințări, Revolut a abordat într-un mod proactiv prevenirea fraudelor și a implementat noi funcționalități de securitate, incluzând metode precum autentificarea biometrică sau alertele pe fluxul de plată și a acordat prioritate educării clienților. Anul trecut, Revolut a introdus în aplicație un modul de educație antifraudă, punând la dispoziția clienților informații utile pentru a se proteja de escrocheriile din mediul digital.

În 2023, sistemele Revolut de detectare a fraudelor, bazate pe machine learning și inteligență artificială, au reușit să prevină fraude care ar fi produs clienților pagube de 475 de milioane de lire sterline, potrivit datelor interne analizate de companie pe toate piețele unde derulează operațiuni, inclusiv România.

Fraudă neautorizată vs. Fraudă autorizată

Revolut face distincția între fraudele neautorizate, prin care infractorii reușesc să aibă acces la conturile și datele unui client fără știința și fără permisiunea victimelor, față de fraudele cu autorizare (scam-uri), care se referă la practici înșelătoare prin care victimele sunt convinse de escroci să facă transferuri sau plăți.

Potrivit datelor disponibile, ingineriile sociale continuă să fie principalul mecanism pentru ambele tipuri de fraude, dar mai ales pentru cele autorizate. Deși 62% dintre utilizatorii Revolut care au suferit pierderi financiare în 2023 au fost vizați de fraude neautorizate, suma medie pierdută/ victimă a fost de 110 lire sterline, față de o sumă medie de 1.400 lire sterline/ utilizator, în cazul fraudelor autorizate, arată datele analizate de fintech-ul global.

„Protejarea clienților noștri de amenințarea în creștere a escrocheriilor, la nivel global, este esențială pentru Revolut. Datele noastre exclusive fac lumină asupra peisajului în evoluție al fraudei și sunt un punct de plecare util pentru a informa utilizatorii și a pune la dispoziția lor cunoștințele de care au nevoie pentru a rămâne vigilenți. Cu sistemele noastre avansate de detectare a fraudelor și angajamentul față de inovație, dăm putere clienților noștri să-și protejeze finanțele și să navigheze în lumea digitală cu încredere”, a declarat Woody Malouf, Head of Financial Crime la Revolut.

Tendințe privind fraudele neautorizate

Fraudele cu carduri reprezintă 98% din totalul cazurilor de fraudă, printre tacticile cele mai comune aflându-se atacurile de tip phishing. Utilizarea cardurilor de unică folosință, puse la dispoziția clienților direct în aplicația Revolut, a oferit o protecție superioară deoarece acestea reduc semnificativ rata de fraudă comparativ cu cardurile tradiționale.

Furtul fizic – deși doar 1% dintre victime au fost ținta unor astfel de situații, 39% dintre toate fraudele neautorizate semnalate de clienții Revolut s-au încadrat în această categorie de amenințări. În zilele noastre, escrocii operează în rețele infracționale structurate, având capacitatea să urmărească modul în care oamenii își folosesc telefoanele și intră în posesia codurilor de acces, cu tehnici atent pregătite. Pentru a reduce acest risc, este important ca utilizatorii să fie mereu vigilenți la ceea ce se află în jurul lor atunci când utilizează un cod PIN și să nu stocheze date de conectare pe telefon.

Tendințe privind fraudele autorizate

Scamurile cu oportunități de angajare (job scam) au crescut cu peste 1.200% în 2023, țintind mai ales tinerii aflați  în căutarea de locuri de muncă.

Scamurile cu investiții au crescut cu 142% anul trecut în Europa. Majoritatea acestora au avut ca mecanism oferirea de Bitcoin sau criptomonede.

Scamurile cu achiziții rămân forma de fraudă cel mai des întâlnită în toate piețele, reprezentând 63% din totalul scamurilor raportate în 2023, dar cu mai puțin de 15% din valoarea totală a pierderilor suferite de utilizatori.

Recomandări de la Revolut pentru a evita scamurile:

Faceți cumpărături numai de la comercianți recunoscuți, de renume – verificați întotdeauna review-urile lăsate de clienți. Comercianții de încredere au, în general, review-uri pozitive.

Puneți întrebări – Fiți atenți dacă vânzătorul evită să vă dea informații complete sau vă presează să plătiți imediat. Insistați să verificați în persoană produsele de valoare însemnată sau, prin intermediul unui apel video, solicitați toate documentele importante pentru a verifica dacă vânzătorul este cu adevărat proprietarul bunurilor propuse spre vânzare.

Alegeți un mod sigur de plată, cum ar fi cardurile de unică folosință de la Revolut – sau un card de debit/ credit bancar. Uneori, escrocii vă pot cere să plătiți prin transfer bancar în loc de plata cu cardul. Transferurile sunt greu de urmărit și, în caz de înșelătorie, posibilitățile de recuperare a banilor sunt limitate.

Nu ignorați niciodată avertismentele din aplicație, mai ales dacă vânzătorul vă împinge să faceți plata rapid.

Verificați autenticitatea site-ului web – introduceți adresa acestuia în browserul dvs. web. Nu urmați linkurile din e-mailurile sau textele nesolicitate. Odată ce accesați site-ul web, verificați dacă arată ca unul profesional, legitim. Culorile, logo-ul sau aspectul care nu arată corect pot fi un indiciu că site-ul este fals.

Date locale pentru România

În 2023, pierderile provocate de fraudele autorizate au fost de 16 ori mai mari decât în cazul fraudelor neautorizate, printre utilizatorii din România, cu o medie de 619 lire sterline în medie per caz, față de 34 lire sterline per caz, pentru fraudele neautorizate.

După numărul de cazuri înregistrate, forma cel mai des întâlnită de fraude autorizate a fost cea a scamurilor de achiziții (48%, în medie 244 de lire sterline per caz), dar tactica ce a condus la cea mai mare pierdere financiară medie per caz a fost cea a fraudelor de investiții 1.041 lire sterline, în medie (22% din numărul total de cazuri de fraudă cu autorizare). Deseori, prin scamurile de investiții, escrocii pun presiune pe victime și le presează să trimită bani în conturile lor, oferind câștiguri greu de crezut. De aceea, înainte de a apăsa pe orice link sau de a trimite bani unui străin, e bine ca utilizatorii să-și ia un timp de gândire și să se întrebe în ce măsură respectiva ofertă ar putea fi o capcană.

Următoarea modalitate prin care utilizatorii au fost atrași în capcane, în 2023, au reprezentat-o scamurile cu impersonare, care au condus la pierderi medii de 646 de lire sterline per caz (3% din numărul total al cazurilor). Scamurile cu oportunități de angajare au determinat pierderi medii per caz de 640 de lire sterline, afectând 19% din numărul total al victimelor, anul trecut.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției, companiei sau agenției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația BizPLUS.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe bizplus.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*