CSALB lansează o Caravana Online pentru a sfătui consumatorii în legătură cu relația cu băncile. Următoarea oprire este la Constanța

Înțelegere comercială. FOTO ccfb
Înțelegere comercială. FOTO ccfb

Conciliatorii Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) îi vor sfătui pe consumatorii români de servicii financiare din cele mai mari orașe ale țării cum să își formuleze cererile și ce trebuie să facă pentru a avea o negociere reușită cu banca sau IFN-ul. Campania de informare se va desfășura pe parcursul a cinci luni și se va adresa consumatorilor din Arad, Timiș, Cluj, Galați, Iași, Constanța, Bihor, Dolj, Brașov, Argeș și Prahova. Din cauza pandemiei, Caravana pe care CSALB o organiza prin întâlniri periodice cu consumatorii, reprezentanții băncilor comerciale, jurnaliști și autorități locale nu a mai fost posibilă de la finalul anului 2019. Totodată, concilierile s-au desfășurat exclusiv online sau telefonic. În aceste condiții, considerăm necesară o campanie de informare online și prin intermediul presei locale, în care să transmitem recomandări consumatorilor privind modalitatea de redactare a cererii de intrare în negociere cu instituția de credit, dar și în legătură cu rigorile, limitele și cerințele din timpul unei negocieri la distanță.

Ce au obținut constănțenii în urma negocierilor cu băncile

  • T.R. se afla cu banca în litigiu în instanță, dar a solicitat în cadrul CSALB eliminarea comisionului de administrare din contractul de credit. Conform informațiilor transmise de consumator în cerere, acesta încercase direct cu banca soluționarea litigiului, dar i s-a comunicat că nu poate fi eliminat comisionul deoarece dobânda este sub nivelul pieței. În urma negocierii a fost eliminat pentru viitor comisionul de administrare credit în cuantum de 2.100 de euro și părțile au renunțat la litigiul din instanță.
  • P.V.S. a solicitat restituirea comisionului de administrare și a dobânzii aferente. Anterior formulării cererii existase un litigiu în instanță, cu același obiect, pe care consumatorul îl pierduse. S-a obținut eliminarea pe viitor a comisionului de administrare, în cuantum de 4.375 de euro.
  • B.P. a solicitat în cadrul CSALB recalcularea dobânzii și scurtarea perioadei de plată în cazul unui credit negarantat de nevoi personale. Conciliatorul a propus, iar părțile au acceptat, o reducere a dobânzii fixe cu 4,5 puncte procentuale, iar pentru implementarea hotărârii se va semna un act adițional.
  • G.N. a solicitat eliminarea comisionului de administrare pentru un credit ipotecar din 2008. A obținut reducerea comisionului de administrare cu 75%. Consumatoarea era în perioada de suspendare a plății ratelor conform OG 37/2020 în momentul când a formulat cererea către CSALB. De aceea, hotărârea s-a implementat în ianuarie 2021, atunci când a reluat plata ratelor.
  • M.G. a solicitat conversia unui credit ipotecar din CHF în lei, cu o reducere de 28%, restituirea comisionului de analiză și dobânda aferentă. În urma negocierilor intermediate de un conciliator CSALB a obținut conversia creditului cu un discount de 22%, iar costurile conversiei au fost suportate de bancă. Dobânda creditului după conversie se calculează dupa formula: marja băncii 3% + IRCC la 3 luni.

Cele mai multe cereri de negociere cu băncile vin din București și Argeș

În 2020 și 2021 CSALB a primit aproximativ 3.400 de cereri din partea consumatorilor adresate băncilor și IFN-urilor. De la începutul anului 2021, consumatorii au transmis peste 900 de solicitări.

Cele mai multe cereri de negociere sunt trimise de consumatorii din București (22% din numărul total de cereri), Argeș, Ilfov, Prahova și Cluj. Cele mai puține cereri vin din Sălaj, Satu-Mare, Covasna, Caraș-Severin și Harghita. Ultimele cinci județe însumează împreună sub 1% din numărul total de cereri.

90 de consumatori din Constanța au solicitat în 2020 și primele luni din 2021 o negociere cu banca sau IFN-ul pentru contractele aflate în derulare, județul Constanța fiind al zecelea din țară ca număr de cereri transmise către CSALB. Caravana online a CSALB își propune să informeze consumatorii de servicii financiare despre posibilitățile și avantajele pe care le aduce concilierea față de soluționarea problemelor în instanță.

În ultimii 5 ani (din martie 2016 până în prezent), consumatorii au obținut beneficii de peste 4,4 milioane de euro din negocierile cu băncile în cadrul CSALB. Anul trecut, valoare medie a beneficiilor obținute în urma negocierilor a fost de 3.700 de euro/caz soluționat.

Ce recomandă conciliatorii

Valentin Cocean: “În mod greșit unii dintre consumatori își axează cererile pe ideea clauzelor abuzive, plecând cumva de la ceea ce aud din instanță. Încercăm să le explicăm că noi nu judecăm aici din perspectiva din care judecă instanța, pentru că în conciliere accentul cade pe motivele lor personale, pe problemele lor. În plus, au existat soluții în cadrul CSALB care au avantajat consumatorul într-un mod în care mă îndoiesc că ar fi putut să fie ajutat de către instanță. De multe ori, chiar dacă s-ar stabili caracterul abuziv al unor clauze, consumatorul n-ar ajunge, cu siguranță, la o reducere de sold de valoarea obținută în procedura noastră”.

Nela Petrișor: “Foarte mulți vin la CSALB din această nevoie de a li se face dreptate, or primul pas pe care eu îl fac în discuția cu consumatorii este exact acesta: nu sunteți la instanța de judecată! Acceptați concesii! Acceptați o discuție care, până la urmă, vă poate duce într-un contract mult mai avantajos decât cel pe care l-ați avut și decât cel pe care l-ați fi putut obține teoretic sau ipotetic de la o instanță de judecată”.

Camelia Popa: “Consumatorii ar trebui să-și cunoască, în primul rând, contractul și ce vor să obțină din partea băncii. De exemplu, unii consumatori spun că vor reducerea ratei contractuale prin micșorarea dobânzii, deși dobânda lor este mult sub condițiile de piață. Consumatorilor le-aș recomanda să depună cereri motivate și adaptate nevoilor reale ale fiecăruia, să-și urmărească propriul scop și nu scopul pe care l-au urmărit alți consumatori. Iar băncilor le-aș recomanda o mai mare deschidere spre mai multe soluții de identificat în cazul fiecărui consumator. Și o mai mare adaptabilitate la ce îi trebuie consumatorului astfel încât să ducă un contract până la maturitate”.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*