Corporate Intelligence: durata medie de identificare a unei fraude în companiile din România depășește 1 an

Gabriel Zgunea, CEO Corporate Intelligence Agency

Durata medie de identificare a unui fraude în companiile din România este de peste 1 an de la momentul săvârșirii acesteia, potrivit unei analize a Corporate Intelligence Agency, companie de management al riscului dedicată mediului de afaceri – în acord cu raportul ACFE (Association for Certified Fraud Examiners), care apreciază această perioadă la 14 luni la nivel mondial.

Pe de altă parte, din perspectiva Codului Muncii din România, angajatorii au la dispoziție un termen de doar 6 luni pentru aplicarea oricărei sancțiuni disciplinare, inclusiv concedierea angajatului, sub efectul prescrierii după depășirea perioadei.

În acest context, implementarea în companii a unor măsuri de prevenție a fraudei, concomitent cu derularea de interviuri de profiling pentru angajați, pentru a stabili înclinația acestora către fraudă, pot constitui unele dintre cele mai importante măsuri de limitare a fraudei interne în companii.

Acestea sunt doar câteva dintre concluziile celei de-a doua ediții a evenimentului „Annual Fraud Conference – Fraud Trends and Current Challenges” desfășurată de firma de avocatură Noerr, în parteneriat cu Corporate Intelligence Agency.

Ediția din acest an s-a axat, în special, pe provocările pe care le ridică în prezent frauda internă din companii, frauda cibernetică, pe situațiile cu care se confruntă fondurile de investiții prin prisma potențialului de fraudă, profiling și HUMINT, dar și pe riscurile de fraude fiscală și financiară.

„Organizațiile, indiferent de dimensiune și industria în care activează, trebuie să  trateze cu seriozitate fenomenul fraudei interne și să treacă dincolo de a încadra frauda la costuri operaționale normale, evitând situația, deloc eficientă, de a acționa reactiv și a direcționa bugete generoase către măsuri de reacție, în locul unor strategii de prevenție, mai eficiente”, spune Gabriel Zgunea, CEO Corporate Intelligence Agency, menționând că, de multe ori, managementul unei companii nici nu știe cum să reacționeze într-o astfel de situație și preferă să treacă cu vederea cazurile de fraudă, gândindu-se, totodată, la potențiale prejudicii de imagine care ar putea rezulta din devoalarea fraudelor.

 „Odată depistată o situație de acest gen, sau în cazul în care există suspiciuni de fraudă, companiile trebuie să apeleze la firme specializate în investigarea fraudei, la firme de avocatură care pot rezolva acest tip de problemă, oferă consultanță și întreprind acțiuni în legătură pentru limitarea prejudiciilor, identificarea celor implicați în fraudarea companiei, pentru a evalua și dispune măsurile pentru limitarea răspunderii legale a companiei”, spune Alexandru Ene-Drăgan, Partner, Head of Compliance & Litigation, Noerr.

De asemenea, pentru a preveni și depista cazurile de fraudă, companiile trebuie să investească în personal specializat, cu competențe în perfecționarea sistemelor de compliance și securitate a datelor, respectiv a sistemelor informatice. O creștere minimă de circa 30% a bugetului dedicat acestui aspect poate fi suficientă pentru a limita potențialul de fraudă internă în organizații.

Totodată, zona de profiling, ce presupune realizarea profilului angajaților, pentru a stabili înclinația acestora către fraudă, pentru detectarea comportamentului simulat, a indicatorilor paraverbali, pentru aflarea mai multor informații despre angajați, despre competențele, motivațiile și caracterul acestora, capătă un interes tot mai mare din partea companiilor, ai căror manageri realizează beneficiile unui astfel de instrument. Iar în contextul creșterii cazurilor de fraudă, specialiștii recomandă apelarea la astfel de resurse, încă din faza de angajare de personal.

O altă concluzie importantă a conferinței din acest an ține de necesitatea elaborării și implementării de proceduri clare pentru descurajarea fraudei încă din faza de prevenție, de rapiditate în reacție, atunci când se companiile se confruntă cu fraude interne, dar și de training pentru proprii angajați, despre ce ar trebui sa facă în cazul în care observă situații neconforme sau au informații despre scheme de fraudare în companiile în care își desfășoară activitatea.

Prin activității susținute de evaluare, prevenire, identificare și combatere a fraudei, efectuate de către companii specializate, se poate asigura eliminarea vulnerabilităților și minimizarea pierderilor cu până la 95%, aceste companii contribuind astfel, strategic, la dezvoltarea sustenabilă a afacerilor celor care utilizează aceste tipuri de servicii.

Despre Corporate Intelligence Agency

Corporate Intelligence Agency este o companie de management al riscului dedicată exclusiv mediului de afaceri, specializată în identificarea potențialelor vulnerabilități, riscuri sau oportunități de business ale companiilor care apelează la serviciile sale.

Corporate Intelligence Agency oferă soluții premium de Intelligence aplicat, Competitive Intelligence și Risk Management, prin utilizarea celor mai noi instrumente și tehnologii, alături de dinamismul, creativitatea, și mai ales nivelul foarte ridicat de expertiză în domeniul intelligence al experților din echipa noastră.

Serviciile Corporate Intelligence Agency se adresează tuturor companiilor și corporațiilor care înțeleg importanța utilizării unor profesioniști pentru generarea de informații sigure, care să poată fundamenta procesele decizionale, oferind cunoaștere asupra unor fenomene sau conjuncturi socio-politice, piețe sau situații de interes, precum și reducerea riscurilor sau vulnerabilităților în domenii ce pot afecta interesele economice și reputaționale ale companiei.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției, companiei sau agenției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația BizPLUS.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe bizplus.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*