Scăderea turismului afectează vânzările din industrie și pune presiune pe afacerile din HoReCa

Adi Voican. FOTO Paul Alexe
Adi Voican. FOTO Paul Alexe

După un început de an marcat de incertitudine fiscală și reduceri bugetare, luna iunie 2025 a adus o contracție semnificativă în turismul românesc: sosirile turiștilor români în structurile clasificate de cazare au scăzut cu 4,2% față de iunie 2024, potrivit datelor oficiale publicate de Institutul Național de Statistică. Este o scădere care se reflectă direct în vânzările prestatorilor din turism, transport, alimentație publică și retailul conex.

În paralel, turismul internațional a cunoscut o evoluție pozitivă: numărul turiștilor străini a crescut cu 7,2%, confirmând o tendință de revenire lentă a incoming-ului, dar insuficientă pentru a compensa pierderile din turismul intern. Deși în primele șase luni ale anului 2025 s-a înregistrat o creștere marginală de 0,1% a numărului total de turiști față de aceeași perioadă din 2024, contextul general este îngrijorător pentru operatorii economici din industrie.

Într-un climat dominat de tăieri bugetare, creșteri de TVA și lipsa voucherelor de vacanță, mediul de afaceri din turism se confruntă cu o scădere abruptă a vânzărilor. Pachetele turistice, serviciile de alimentație și produsele conexe (de la echipamente sportive la suveniruri și produse alimentare locale) au înregistrat reduceri de comenzi și o stagnare a cash flow-ului.

„Avertismentele noastre s-au dovedit realiste. Guvernul a lovit în pilonii de bază ai turismului – voucherele, fiscalitatea predictibilă și puterea de cumpărare a românilor. Dacă nu se intervine rapid, afacerile mici și mijlocii vor intra într-o spirală descendentă periculoasă. Avem deja cazuri de unități care își reduc personalul sau chiar închid activitatea”, a declarat Adrian Voican, președinte Bibi Group4travel.

Datele centralizate de BIBI Touroperator confirmă tendințele: rezervările cu vouchere au scăzut cu peste 75% față de anul anterior. În lipsa acestui instrument de plată, vânzările pentru pachetele interne au fost profund afectate, în special în zonele montane și balneare, acolo unde gradul de ocupare depinde puternic de rezervările subvenționate de stat.

În Delta Dunării, scăderea este de 10% în primele șase luni, afectând grav turismul local, vânzările operatorilor de transport fluvial, restaurantele tradiționale și pensiunile de familie. Serviciile informale, nefiscalizate, încep să câștige teren, fapt ce distorsionează concurența și reduce veniturile colectate la buget.

Pe litoral, deși se înregistrează o creștere timidă de 3% a rezervărilor față de vara trecută, aceasta se datorează exclusiv segmentului premium. Vânzările de pachete all inclusive au crescut cu 9%, alimentate de nevoia consumatorului de predictibilitate bugetară și relaxare completă. Hotelurile care au investit în diversificarea serviciilor, meniuri tematice, entertainment și facilități pentru familii sunt cele care reușesc să atragă venituri mai mari și să își stabilizeze marjele de profit.

Durata medie a vacanțelor estivale rămâne la 5 nopți, iar mini-sejururile scurte, de weekend, au scăzut în popularitate, semn că segmentul „last minute” nu mai generează vânzările așteptate. Touroperatorii raportează o concentrare a rezervărilor în campaniile de early booking, acolo unde reducerile pot ajunge până la 50%.

În același timp, interesul pentru experiențe personalizate, ecoturism și activități în aer liber generează noi oportunități de business. Programele BIBI Adventures au atras cu 30% mai mulți clienți în 2025, iar vânzările pe segmentul experiențial (drumeții, ciclism, ateliere educaționale) sunt în creștere.

Pentru a doua jumătate a anului, estimările din piață indică o majorare cu 10–15% a tarifelor, alimentată de costurile în creștere cu energia, logistica și forța de muncă. Pe fondul inflației și al reducerii numărului de turiști, companiile sunt nevoite să-și ajusteze prețurile pentru a menține un nivel sustenabil al veniturilor.

În ceea ce privește finalul anului, pachetele pentru Crăciun și Revelion sunt deja căutate, iar peste 50% din ofertele premium sunt așteptate să fie rezervate până la sfârșitul lunii octombrie. Segmentul wellness, hotelurile cu programe artistice și restaurantele cu meniuri festive vor înregistra cele mai bune vânzări.

Cu toate acestea, mediul de afaceri solicită măsuri urgente: reintroducerea voucherelor de vacanță, facilități fiscale pentru investiții în turism și lansarea unei strategii naționale de promovare. În lipsa acestora, avertizează antreprenorii din industrie, scăderea cererii va duce la închideri de afaceri, pierderi de locuri de muncă și reducerea veniturilor bugetare din turism.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției, companiei sau agenției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația BizPLUS.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe bizplus.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*