Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a anunțat joi, 27 noiembrie, în cadrul unei conferințe de presă, faptul că la Cluj s-a ajuns la momentul în care întreg procesul de transmitere a documentelor dinspre sau către cetățeni se poate realiza digital, prin intermediul platformei “Ghișeul Unic”. Astfel, Consiliul Județean Cluj devine prima instituție publică din România, complet digitalizată.
Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj: „Asistăm la o adevărată revoluție administrativă, un moment extrem de important pentru care am muncit enorm în ultimii doi ani, în scopul de a digitaliza interacțiunea cu cetățeanul. Consiliul Județean Cluj este un organism dinamic și vizionar din acest punct de vedere, care a înțeles rapid că o instituție publică trebuie să lucreze pentru cetățean, nu invers. Astfel, ne-am implicat foarte mult în a găsi pârghii concrete prin care să aplicăm instrumentele tehnologiei actuale în activitatea administrativă, și de a găsi noi moduri de a eficientiza și respecta timpul valoros al cetățenilor. În mod cert, vremea hârtiilor, a dosarelor și ștampilelor a trecut. Este vremea documentelor electronice cu flux digital, iar Consiliul Județean Cluj a făcut, iată, un pas uriaș spre viitor și înspre o administrație modernă”.
Procesul de transformare digitală inițiat de Consiliul Județean Cluj generează economii substanțiale de timp, pentru cetățeni și instituție deopotrivă. În plus, digitalizarea sporește transparența și, implicit, încrederea în instituții, și reduce în mod semnificativ timpul de procesare al documentelor. Concret, prin accesarea aplicației Ghișeul Unic (https://www.public.cluj.archi), atât de pe laptop cât și de pe smartphone, clujenii pot obține avize, aprobări, documente urbanistice sau soluții pe documentele înaintate.
Alin Tișe: “Avantajele nu sunt doar pentru cetățean. Acest sistem înseamnă și reducerea timpului de acoperire al documentelor, ceea ce duce la accelerarea activităților publice. Referindu-mă la recentul nostru experiment de black friday administrativ, vreau să subliniez că într-o singură zi au fost emise și soluționate un număr de 144 de acte de urbanism online, printre care certificate de urbanism, autorizații de construire, comunicări de începere/finalizare lucrări, drepturi de preemțiune, etc. Pot spune că oamenii au început să conștientizeze tot mai mult beneficiile extraordinare ale digitalizării serviciilor publice și eliminării hârtiilor, a cozilor de la ghișee și a multor alte inconveniente.”
Pentru a accesa beneficiile aplicației Ghișeul Unic, cetățenii trebuie să-și realizeze un cont de utilizator și să achiziționeze o semnătură electronică, la prețul de doar un leu. Ulterior, selectează tipul de document dorit și completează/încarcă informațiile solicitate. Aplicația beneficiază de un sistem inovator de urmărire a trasabilității documentului, prin simpla scanare a unui cod QR, generat automat. Ca o noutate absolută, unică în țara noastră, cererile adresate vor putea fi depuse direct de pe telefon, sistemul fiind similar celui din domeniul cumpărăturilor online.
Având în vedere că nu toți beneficiarii serviciilor oferite folosesc sistemul digital, va exista o perioadă de tranziție, în care Consiliul Județean Cluj va oferi, în continuare, posibilitatea depunerii documentelor în varianta clasică, încurajând interacțiunea online pentru timpi reduși de emitere a documentelor.
Pentru a ajunge la acest deziderat, instituția a încheiat în anul 2024 un acord cadru cu o asociere din domeniul IT, în vederea susținerii eforturilor Consiliului Județean Cluj de a crea și integra, în fluxuri digitale, documentele gestionate. Platforma creată permite integrarea continuă de noi tipuri de documente, aceasta fiind astfel construită pentru a fi scalabilă la nivelul întregii țări.

Be the first to comment