Promisiunea mobilității autonome nu este doar un salt tehnologic, ci reprezintă o transformare privind siguranța, confortul și accesibilitatea care este deja în curs de desfășurare odată cu apariția vehiculelor de Nivel 3 pe drumurile europene și a sistemelor de Nivel 4 în cadrul unor teste desfășurate în condiții reale. Cu ocazia celei de-a 13-a ediții a Allianz Motor Day, organizată în 2025 de Allianz Center for Technology (AZT), Allianz a explorat atât potențialul, cât și provocările conducerii autonome, abordând teme precum siguranța vehiculelor, răspunderea civilă, utilizarea datelor generate de vehiculele autonome (AV) și nevoia unei mobilități mai incluzive pentru tineri, vârstnici și persoane cu dizabilități. Compania de asigurări oferă deja acoperire pentru zonele de testare a acestor vehicule în mai multe țări, inclusiv Germania, Norvegia și Singapore.
Cercetările și analizele interne ale daunelor realizate de Allianz Center for Technology indică o scădere semnificativă a frecvenței despăgubirilor pentru daune auto, determinată de utilizarea sistemelor avansate de asistență la conducere (ADAS), disponibile deja pe anumite modele. Deși aceste sisteme demonstrează un potențial remarcabil, consumatorii din Europa continuă să perceapă tehnologia de conducere automatizată ca fiind încă insuficient testată, chiar dacă se așteaptă la îmbunătățiri considerabile în materie de siguranță și confort. Aceste concluzii, publicate în raportul Allianz „HANDS OFF – promisiunea pentru siguranță a mobilității autonome”, evidențiază efectul transformator al sistemelor automatizate asupra siguranței rutiere și asupra dinamicii din domeniul asigurărilor.
„Mobilitatea autonomă nu mai ridică întrebarea dacă, ci cât de repede, cât de sigur și cât de echitabil va fi acest proces. Fiecare progres tehnologic trebuie să se traducă prin mai puține accidente, mai puține victime și mai multă independență pentru milioane de oameni. La Allianz, privim conducerea autonomă ca pe o responsabilitate comună de a construi o mobilitate mai sigură și mai incluzivă. Alături de Allianz Center for Technology, de producătorii auto și de autoritățile de reglementare, vom contribui la definirea standardelor de siguranță și la testarea unor soluții de asigurare inovatoare. Viitorul mobilității va fi autonom, dar siguranța trebuie să rămână întotdeauna în mâinile oamenilor”, spune Dr. Klaus-Peter Röhler, membru al Consiliului de Administrație al Allianz SE, responsabil de țările germanice, Europa Centrală și segmentul Global Property & Casualty.
Ca lider orientat spre siguranță în domeniul inovației mobilității, Allianz susține introducerea unui „permis de conducere” european pentru sistemele autonome. Pentru ca vehiculele autonome (AV) să poată circula pe drumurile europene în viitor, acestea vor trebui omologate. Din perspectiva Allianz, procesul de certificare nu este încă suficient reglementat prin Regulamentul UE 2022/1426. Prin urmare, compania propune o combinație între simulări digitale de conducere, testări practice în condiții definite identice (de exemplu, frânare sau manevre de evitare) și teste în condiții reale de trafic (de exemplu, pe timp de noapte sau pe autostradă). Pentru a clarifica cauzele accidentelor și a învăța din incidentele evitate la limită, Allianz propune totodată crearea unei baze de date europene comune, gestionate în parteneriat de producători, autorități de reglementare și asigurători.
„Milităm pentru o abordare unitară la nivelul Uniunii Europene pentru testarea vehiculelor autonome, astfel încât să fie asigurată verificarea riguroasă a standardelor de siguranță în toate statele membre. Un «permis de conducere» pentru vehiculele autonome, așa cum propunem să-l numim. Așa cum oamenii trebuie să dovedească faptul că pot conduce în siguranță, la fel și vehiculele autonome trebuie să demonstreze că pot vira și naviga în siguranță în orice situație de trafic. Accesul deschis la datele vehiculelor legate de accidente și siguranță este esențial pentru a asigura responsabilitatea și pentru a menține încrederea publicului”, a mai spus Dr. Klaus-Peter Röhler.
Allianz anticipează o scădere semnificativă a numărului de accidente
Allianz Center for Technology (AZT) a analizat performanțele privind siguranța conducerii autonome și estimează că automatizarea va reduce considerabil accidentele cauzate de erori umane, precum oboseala, neatenția sau evaluarea greșită a situației din trafic. AZT prognozează o scădere cu 20% a accidentelor rutiere în Europa până în 2035, diminuare care va ajunge la peste 50% după anul 2060, raportat la 2023 ca an de referință. Aceste estimări iau în calcul creșterea ponderii vehiculelor convenționale (nivelurile 1 și 2) și a celor automatizate (nivelurile 3 și 4) în trafic. Proiecția include gradul de penetrare viitor al sistemelor active de conducere, pe baza unor scenarii de la conservatoare la progresive, precum și impactul traficului mixt, în care circulă vehicule cu și fără sisteme autonome, considerând astfel mai mult decât strict potențialul tehnic al acestora. Analiza se bazează pe modele interne realizate de Allianz și pe date furnizate de asociația germană a asiguratorilor GDV.
Chiar și în mașinile de astăzi, sistemele avansate de asistență la conducere (ADAS), dotate cu frânare automată de urgență (AEB), evidențiază potențialul ridicat de siguranță al tehnologiilor autonome. Pe baza unei analize a 20.000 de dosare de daună aferente asigurărilor auto Allianz, s-a constatat că accidentele din spate în trafic fluid au scăzut, în medie, cu 30% atunci când sistemul AEB era instalat ca standard. Cele mai avansate sisteme au dus la o reducere de 66% a coliziunilor produse ca urmare a manevrelor în marșarier din timpul parcărilor.
„Mesajul este limpede: atunci când sistemele avansate de asistență la conducere sunt implementate ca parte a echipării standard, beneficiile în materie de siguranță sunt imediate și semnificative. În schimb, acolo unde adoptarea lor este parțială sau limitată la pachete opționale, beneficiile rămân modeste. Pentru Allianz, acest lucru subliniază importanța implementării la scară largă și standardizate a sistemelor de asistență la conducere, ca cerință legală”, a declarat Dr. Christian Sahr, directorul Allianz Center for Technology (AZT).
Mai puține accidente vor însemna și mai puține despăgubiri, însă valoarea fiecărei daune va crește pe măsură ce vehiculele autonome devin tot mai complexe din punct de vedere tehnologic. Frecvența redusă a daunelor este compensată de costuri mai mari de reparație, cauzate în principal de prețul senzorilor și de creșterea costurilor pentru piese și manoperă. Daunele materiale generate de fenomene precum grindina sau furturile vor continua să existe, însă vor apărea noi forme de risc, de la defecțiuni software până la atacuri cibernetice, care vor necesita tipuri noi de acoperire prin asigurare.
„Vehiculele autonome vor transforma și modul în care evaluăm și calculăm riscul. Deși clasificarea tradițională a vehiculelor, bazată pe frecvența istorică a daunelor, rămâne relevantă, importanța ei va scădea treptat, pe măsură ce vom pune accent pe performanța sistemelor de siguranță. Ne adaptăm modelele de preț prin completarea clasificărilor existente cu un scor de siguranță care reflectă modul în care atât vehiculul, cât și sistemele sale contribuie la riscul general. Astfel, vom putea asigura o evaluare mai precisă și orientată spre viitor a primelor de asigurare. Într-un moment în care consumatorii se confruntă cu creșterea costului vieții, autonomia poate aduce atât siguranță, cât și accesibilitate în domeniul asigurărilor auto”, a spus Dr. Klaus-Peter Röhler.
Cercetare în rândul consumatorilor: încredere și prudență
Pentru a evalua gradul de încredere și acceptare a vehiculelor autonome, Allianz a realizat un sondaj reprezentativ în șapte țări europene (Austria, Germania, Franța, Italia, Elveția, Cehia și Marea Britanie). Rezultatele arată o încredere semnificativă în îmbunătățirea siguranței, dar evidențiază totodată incertitudini privind maturitatea tehnologică a acestor sisteme.
Peste jumătate dintre respondenți (56%) cred că mașinile autonome vor fi mai sigure sau cel puțin la fel de sigure precum cele conduse de oameni. De asemenea, consumatorii apreciază beneficiile de confort, precum posibilitatea de a folosi timpul petrecut în trafic pentru alte activități (50% dintre respondenți), dar și creșterea mobilității personale (40%) și a accesibilității pentru persoanele cu dizabilități și vârstnici (65%).
În același timp, persistă îngrijorări semnificative: 69% dintre respondenți se tem de fiabilitatea sistemelor în situații neașteptate, iar 72% consideră că tehnologia este încă „prea nouă și netestată”. Trei din patru participanți (64%) au declarat că s-ar simți confortabil într-un vehicul autonom doar dacă ar putea prelua controlul oricând. La nivel european, italienii manifestă cel mai ridicat nivel de încredere în siguranța vehiculelor autonome (65%), în timp ce britanicii sunt cei mai critici (44%). Germanii se află la mijloc, cu un nivel de încredere de 57%.
„Ceea ce este evident în toată Europa este că încrederea nu depinde de perfecțiune, ci de dovezi. Oamenii nu vor doar ca vehiculele autonome să fie la fel de sigure sau mai sigure decât cele conduse de oameni, ei vor ca acest lucru să fie demonstrat prin date transparente, supraveghere strictă și responsabilitate clară”, a explicat Dr. Klaus-Peter Röhler.
O rețea complexă de responsabilități
Pe măsură ce responsabilitatea șofatului se transferă de la om la mașină, determinarea răspunderii în cazul unui accident devine tot mai complexă. Se ridică întrebarea dacă autonomia necesită un nou sistem de răspundere sau dacă asigurarea auto tradițională va fi, în timp, înlocuită de răspunderea producătorului sau a operatorului. În traficul mixt, unde vehiculele autonome și cele conduse de oameni coexistă, răspunderea ar putea implica mai multe părți, inclusiv proprietarii vehiculelor, producătorii, dezvoltatorii de software și supraveghetorii la distanță.
„Poziția Allianz este clară: protecția victimelor trebuie să rămână în centrul sistemului de asigurare pentru vehiculele autonome. Răspunderea trebuie să rămână la proprietarul vehiculului, indiferent dacă la volan se află un om sau o mașină. Asigurătorii auto trebuie să rămână primul punct de contact pentru victime. Noi ne-am asumat angajamentul să le oferim sprijin prin menținerea sistemului de răspundere obiectivă, astfel încât acestea să nu fie nevoite să navigheze singure prin dispute juridice complexe și să primească compensațiile cuvenite rapid și simplu, direct de la asigurătorul lor”, a subliniat Dr. Klaus-Peter Röhler.
Trei priorități Allianz pentru o mobilitate autonomă sigură
Allianz stabilește trei direcții majore pentru a accelera adoptarea sigură a mobilității autonome, protejând totodată consumatorii și consolidând poziția Europei ca lider în inovația mobilității:
- „Permis de conducere” european pentru vehiculele autonome, pentru asigurarea unor standarde de testare unitare. Allianz solicită un model european de omologare pentru vehiculele autonome, cu proceduri uniforme de aprobare tehnică și testare. Acestea ar trebui să stabilească cerințele pe care vehiculele autonome trebuie să le îndeplinească și să reglementeze simulările și testele necesare. Un astfel de cadru ar permite utilizarea transfrontalieră fără recertificare repetată, ar simplifica accesul pe piață, ar crește siguranța și ar accelera inovația.
- Standardizare la nivelul UE pentru accesul la datele vehiculelor legate de accidente și siguranță, disponibile pentru asigurători și autoritățile de reglementare, cu păstrarea datelor critice sub jurisdicție europeană și tratate ca resursă strategică. Propunerea Comisiei Europene privind schimbul de date ale vehiculelor, în baza EU Data Act (Regulamentul 2023/2854), oferă o bază importantă în acest sens. Allianz consideră că scenariile de utilizare a datelor trebuie evaluate atât din perspectiva beneficiilor, cât și a costurilor. Partajarea integrală a tuturor datelor vehiculului nu este justificată, având în vedere costurile ridicate, iar consumatorii trebuie protejați de transmiterea necontrolată a datelor personale către terți. În schimb, pentru datele legate de accidente și siguranță, avantajele sunt evidente: un cadru comun, elaborat împreună de asigurători, producători și autorități, ar îmbunătăți siguranța rutieră, ar consolida încrederea publică și ar accelera acceptarea mobilității autonome.
- Crearea unei baze de date europene comune pentru situațiile critice din trafic în care sunt implicate vehicule autonome. Această bază ar trebui să înregistreze toate accidentele survenite în mod autonom, precum și incidentele evitate la limită, în care coliziunea a fost aproape de a se produce. Autoritățile de reglementare vor trebui să stabilească criteriile și condițiile de raportare pentru aceste evenimente.

Be the first to comment