Imaginea cumpărătorului care navighează haotic printre oferte de Black Friday a devenit un mit. Cel mai recent studiu realizat de agenția de cercetare de piață MKOR, „Black Friday Consumer Trends 2025”, dezvăluie portretul unui consumator-strateg, care abordează cel mai mare eveniment de shopping al anului cu o planificare meticuloasă.
Cercetarea realizată în octombrie 2025 pe un eșantion reprezentativ național de 1000 de respondenți arată o maturizare a pieței, unde deciziile sunt calculate, bugetele planificate sunt mai mari, iar experiența de cumpărare devine hibridă.
Planificarea meticuloasă devine noul normal
Reducerea semnificativă a cumpărătorilor impulsivi este cea mai puternică revelație a studiului. Un covârșitor 93% dintre cei care intenționează să facă achiziții își pregătesc o listă în avans, începând procesul cu 3-4 săptămâni înainte.
Principalul motor este dorința de a achiziționa produse de pe un wishlist personal la un preț mai bun (53%), urmată de pragmatismul cumpărării cadourilor de Crăciun (31%).
De la tech la lifestyle: coșul de cumpărături reflectă noi priorități
Epoca în care Black Friday era sinonim exclusiv cu tehnologia și electrocasnicele a apus. În 2025, coșul mediu s-a diversificat dramatic, incluzând produse din 3.9 categorii diferite, în medie (+1 față de 2024).
Deși Electronicele și Electrocasnicele se mențin în topul listelor (49%), ascensiunea categoriilor de lifestyle este remarcabilă.
Atât articolele Fashion (42%), cât și produsele de Beauty & Care (42%) aproape că își dublează prezența în intențiile de cumpărare, semnalând o tranziție clară spre optimizarea stilului de viață, dar și către stocuri, într-o perioadă de incertitudine și presiune fiscală.
Generația Z se redefinește: ascensiunea consumatorului hibrid
Dacă anii trecuți online-ul era regele necontestat, acum asistăm la o creștere a cumpărătorului omnichannel.
Abordarea hibridă (online + offline) a ajuns la 39%, fiind propulsată de Generația Z. Contrar mitului că trăiesc exclusiv digital, 56% dintre tinerii între 18 și 28 de ani intenționează să combine canalele, folosind online-ul pentru research și magazinele fizice pentru experiența de a testa produsele și pentru gratificarea instantanee.
Tinerii îmbină experiența la cumpărături cu socializarea, o componentă importantă a vieții în această etapă (socializarea cu prietenii este una din principalele modalități de relaxare pentru tineri, așa cum o arată alte studii derulate de MKOR).
Încrederea se câștigă prin oferte reale: ce îi convinge pe indeciși
Principala barieră în a participa la Black Friday rămâne neîncrederea în corectitudinea ofertelor (30% dintre non-cumpărători).
„Datele din acest an confirmă o maturizare a consumatorului român. Black Friday nu mai este un sprint, ci un maraton de planificare care începe cu 3-4 săptămâni înainte. Pentru retaileri, asta înseamnă că bătălia nu se mai dă doar pe preț în ziua Z, ci pe construirea relevanței și a încrederii cu săptămâni înainte. Cine înțelege că vinde unui strateg, nu unui vânător impulsiv, va câștiga în 2025.” – Cori Cimpoca, Fondatoarea MKOR
Totuși, pentru segmentul masiv de 28% de consumatori indeciși, cheia conversiei este clară: valoarea reducerii.
Pentru aceștia, un discount substanțial ar transforma ezitarea în achiziție. Studiul arată că pragul psihologic care separă o ofertă banală de o oportunitate reală se situează la o reducere medie de 54%.

Be the first to comment